Formål:

Ja så ser det ud som om, at jeg har fået oprettet min blog i forbindelse med 23 Ting. Jeg håber det kommer til at fungere alt sammen, og ser frem til at prøve de forskellige internetmuligheder, som denne opgave ligger op til.

onsdag den 24. september 2008

Wikipedia

Ja, så er det tid for mig at være ekspert igen, eller i hvert fald prøve på at ligne en. Nu har jeg jo kendt Wikipedia et stykke tid og har også brugt den en del. Der er fx mange gode oplysninger om TV-serier og Tv-programmer, som man følger med i. Jeg må dog sige, at jeg foretrækker den engelske udgave på mange områder. Den danske er fin nok, men der er bare mange emner, i hvert fald emner, som intereserer mig, der enten ikke er beskrevet på den danske side, eller i bedste fald kun er meget kort beskrevet. Der er den engelske meget mere udførlig med dækningen af emner og dækningen af det enkelte emne.

Med hensyn til opgaven, så prøvede jeg at søge på Maribo. Jeg ved ikke om det er computeren, men siden reagerede ikke som ellers. I opgaven står der, at man skal prøve at trykke på først "søg" og så "gå til", men når jeg skrev "Maribo", som beskrevet i opgaven, så dukkede der forskellige valgmuligheder op, som man skulle vælge imellem. Når man så gjorde det, gik man automatisk videre til siden, hvor "maribo" stod beskrevet, uden at man havde trykket på enten "søg" eller "gå til". Så jeg kan altså ikke sige, om der er forskel. Jeg prøvede også at søge på "vild med dans", og siden er opdateret med hensyn til, hvem som er stemt ud og deraf følgende placering. De sidste der røg ud blev så sammelagt nummer 8.

Med hensyn til "diskussion", så kiggede jeg også der, og man kan da sige, at det gik hurtigt med at rette artiklen om Bernstoff Slot, efter der blev rettet kritik. 16 minutter alt i alt. Det kan man da kalde hurtig respons. Med hensyn til Google, har jeg ofte lagt mærke til, at Wikipedia placeres højt, når jeg har brugt Google. Det eneste man så kan sige til det er, at ja, man finder ret mange oplysninger, men samtidig er det ikke kontrolleret, hvem, der skriver hvad, deres baggrund, om det er faktuelt rigtigt etc. Derfor er det måske godt, at holde de oplysninger man får fra Wikipedia op mod andre mere anerkendte kilder, alt efter hvad man skal bruge det til. Det er vigtigt, at man ikke tager alt for totalt pålydende, men også har sin kritiske sans i behold. Det til trods, er der mange ting man kan bruge Wikipedia til, og der er mange informationer at hente, og så kan man lige så godt udnytte det.

Ingen kommentarer: